DIY idee - Over de tipi na de uitsteldrang

Je zou het kúnnen uitsteldrang noemen. Ik noem het liever presteren onder druk. It's what I do best. Geef mij een stevige deadline en ik verzet de wereld. Maar zeg me "doe dat dan als je eens tijd hebt" en je ziet me niet meer in de eerste 365 dagen. Deadlines, they're my best friend. Hoewel...

Toen er eindelijk sprake was van een nakende verhuis van manliefs kantoor (zie vorige blogpost) begon ik enthousiast te stempelen. Ik sneed een leuke pluim uit een gom en met zwarte textielverf ging ik naarstig aan de slag. Ik stempelde zeker 3 vierkante meter stof, was er keitrots op en bedacht toen dat manlief eigenlijk nog niet zo lang voordien de grond gekocht had en de bouw er nog niet stond. Daar ging mijn deadline voor Noah's nieuwe kamer! Mijn prachtige lap katoen ging de kast in en mocht weer stof verzamelen.

Maar meer dan een half jaar later waren we er: de bouw klaar, de verhuis rond en er was warempel concreet sprake van schilderplannen voor Noah's kamer (wat nodig is na de invasie van 12 medewerkers, amaaai!). Zonder het echt goed te beseffen (en ook: zonder enig plan) zette ik de schaar in mijn tipi-stof. Ik knipte enigszins onbesuisd driehoeken uit, zette ze in elkaar, bond 4 bamboestokken samen en tadaaaaaa: een tipi!



OK, het ging op zijn Anke's: grote plannen, lange aanlooptijd, bijzonder weinig concrete uitwerking maar ik kreeg een mooi resultaat en hey, je hoort me niet klagen!

Want to make a tipi yourself? Dit heb je nodig:
  • snijset om stempels te snijden (dit vind je bv. in het BILLIE-pakket van TODIY!)
  • stempelgum (los te verkrijgen of in het BILLIE-pakket)
  • textielverf
  • stof (katoen)
    • 2 driehoekige stukken katoen van ongeveer 1 m basis en 1,9 m hoogte (gelijkbenige driehoek) om te bestempelen
    • 1 driehoekig stuk katoen van ongeveer 1,5 m basis en 1,9 m hoogte (gelijkbenige driehoek om blanco te laten
    • 1 driehoekig stuk katoen van ongeveer 1,5 m basis en 1,9 m hoogte (gelijkbenige driehoek) maar in het midden in tweeën gesneden (basis 0.75 m naar de top)
    • vier resten stoffen van ongeveer 40 x 6 cm waar je linten van stikt
  • stevig textiellint (ik gebruikte een lint dat rond mijn nieuw tafellaken van Dille&Kamille zat)
  • 4 bamboestokken van ongeveer 2 m (BRICO of tuinwinkel)
  • touw (ik gebruikte een restje hoooked zpagetti) om de bamboestokken aan elkaar te binden
  • naaimachine
Aan de slag:
  1. Snijd je stempel uit. Hoe je dat doet, lees je hier. In het BILLIE-pakket van TODIY! vind je alle benodigdheden (messenset, stempelgum, handleiding, ...).
  2. Bedruk de twee smalle driehoeken met de stempel en textielverf. Je kunt alle stempels in hetzelfde kleur drukken of met meerdere kleuren stempelen. Tips om textiel te bestempelen vind je hier.
  3. Knip van de stukken stof het bovenste topje van de driehoeken af.
  4. Zet de stukken stof aaneen:
    • de twee bestempelde, smalste driehoeken vormen de zijkant van de tipi
    • de blanco, breedste driehoek is de achterkant
    • de driehoek die je in twee knipte vormen de voorpanden (deuren) van de tipi
  5. Zoom de bovenkant om. Naai hier een lint aan dat je nadien kunt gebruiken om de tipi rond de bamboestokken te knopen.
  6. Zoom de onderkant om.
  7. Naai stroken stof (ik maakte linten met restjes bedrukte stof) of stevige textiellinten vast aan de binnenkant van de tipi. Doe dit 4 keer (in elke hoek) in ongeveer de helft van de hoogte (of iets eronder).
  8. Bind de bamboestokken bovenaan aan elkaar met touw.
  9. Bind de tipi vast rond de bamboestokken met het lint dat je bovenaan bevestigde. 
  10. Bevestig de stof aan de vier stokken met de linten die je er binnenin aan naaide.
  11. Zet de stokken stevig uit elkaar. 
  12. Leg een schapenvel, een tapijtje, wat kussens in de tipi. Enjoy!

Reacties

Populaire posts