So how's that soup going? - Een evaluatie van een half jaar bullet journaling

In juni begon ik mijn eerste bullet journal*. De inspiratie was het gelijknamige boek van Kelly Deriemaker. Kelly beloofde mij een helder hoofd. Ik had niets te verliezen op dat vlak so I gave it a try. Na een maand was ik dolenthousiast en ervaarde ik al heel wat meer ruimte in mijn hoofd. Mijn journal leek een soep, maar het was een soep die werkte.

We zijn nu een half jaar verder en ik zit aan het einde van mijn eerste volgekriebelde exemplaar. Hij zal - geheel toevallig - nog tot 31 december meegaan, maar dan is ie vol. Op 1 januari start ik dus een nieuwe. Het is bijna symbolisch dat ik net op het nieuwe jaar een nieuw journal start. Zie je, met klassieke agenda's is dat logisch, maar met BuJo's helemaal niet. Je begint een nieuwe als de oude vol is. Of dat nu op 1 januari is of ergens midden in de zomer.

Nu het einde in zicht is, begon ik alvast met het migreren van de categorieën die ik wil houden. Ik vond categorieën terug die ik nauwelijks gebruikte en ook niet zal behouden en ik heb categorieën waar ik niet meer zonder kan. Het leuke? Ik vond ook categorieën die ik een beetje uit het oog verloren was maar wel graag wil houden. Zoals de quotes van zoonlief. Want het is wel fijn herinnerd te worden aan die zomervakantie in Zuid-Frankrijk toen Noah zich afvroeg of "die voor zijn schattendoos was?" toen hij een kikker spotte.


Bij deze op een rij: mijn keepers!
  • KOMISHEN Met mijn Poperingse roots kan ik me het woord boodschappen maar niet eigen maken. Komishen wordt in mijn woordenschat trouwens halsstarrig vergezeld door pêches, stutjes en savatten. Soit, de komishen dus. Het is niet zo dat ik hier mijn ganse winkellijstje noteer, maar telkens er iets in mijn hoofd schiet dat ik nog in huis moet halen of wanneer ik merk dat mijn voorraad honing of maandverband slinkt, noteer ik dat voor mijn volgende komishe-date.
  • NOAH QUOTES Ik zei het al eerder, ik probeer(de) de leuke uitspraken van mijn zoon bij te houden om hier later op terug te blikken. Ik heb thuis een doosje kaartjes liggen van Milestones om zijn leuke quotes bij te houden. Ik schrijf zijn quotes dus niet over naar een volgende BuJo maar noteer de leukste op die kaartjes die netjes in een bewaardoosjes zitten. 
  • QUOTES Toen ik tijdens een opruimbui mijn fameuze bureauschuif onder handen nam, vond ik er een schriftje terug waarin ik ooit een aantal interessante of grappige quotes, passages uit een bepaald boek of uitspraken uit films noteerde. Ik nam me voor om deze collectie uit te breiden en maakte alvast een spread "quotes" aan in mijn nieuwe BuJo.
  • SCHOOLKOSTEN NOAH Een opsomming van de schoolrekeningen, deelname aan schoolactiviteiten, abonnementen zoals het tijdschrift DOREMINI, de buitenschoolse zwemlessen, ... van mijn drie-jarige zoon. Ik nam me voor om die dingen dit jaar eens bij te houden, gewoon uit nieuwsgierigheid.
  • THINGS TO DISCOVER Hier noteer ik alle films die manlief en ik graag eens willen zien, de restaurantjes waar we ooit eens willen eten, toffe adresjes om te logeren, ...
  • Allerlei TODIY!-lijstjes: orders die ik moet plaatsen, to do's, to DIY's, workshop-ideeën, nieuwsbriefoverzichten, brainstorms, ...
De lijst is nog in uitbreiding. En ook in afbouw, want ik heb geleerd dat BuJo-lijstjes komen en gaan. Of zoals Joey in Friends ooit zei: "It comes, it goes, I wouldn't trust it".

Bij het ordenen van mijn BuJo-categorieën ordende ik trouwens meteen ook mijn stationery. Want wat heb ik gezeuld met stiftjes en post-its het afgelopen half jaar! Het ganse idee van orde in mijn hoofd ging een beetje teniet aan de wanorde in mijn handtas, op mijn eettafel en overal elders wat ik mijn BuJo parkeerde. Mijn BuJo kwam namelijk nooit alleen maar werd vergezeld door een leger aan stationery: een lat, een blauwe balpen, een potlood, twee zwarte handletter-pennen (voor die occasionele keren dat ik eens iets leuks toevoeg), 4 verschillende kleuren post-its, 5 verschillende kleuren stiften, blanco roller (véél), een gom en sinds kort ook een tube lijm. Je kunt begrijpen dat BuJo'en met een halve verhuis niet heel efficiënt meer leek. Ik pimpte dus een metalen koekendoos met een leuke papiertje van mijn webshop en hopla! Met funky stationery doos en nieuwe bullet journal ben ik helemaal klaar voor het nieuwe jaar.

* Ik weet niet of je familiair bent met het concept van een BuJo. Een bullet journal is eigenlijk een soort agenda, maar dan diepgaander en georganiseerder - hoewel het op het eerste zicht soms wat chaotisch lijkt. Het punt is dat je in zo'n journal een oplijsting maakt van al je lijstjes: to do's, maar ook zaken waar je in de toekomst moet aan denken, impromptu ideeën, weekmenu's, ... Kortom: alles wat voor jou relevant is maar misschien niet voor een ander. Jij bepaalt wat in je BuJo komt. Het is een proces waarbij je, naast de kalender-pagina's, ook categorieën creeërt die je interessant vindt en later ofwel zult behouden ofwel zult laten vallen. Dit is een héél korte samenvatting van wat een bullet journal is. Hoe dan ook: het is een systeem om je leven te organiseren, zowel privé als professioneel. En het is fantastisch. Wil je concretere info en richtlijnen, koop dan zeker het boek van Kelly.

Reacties

Populaire posts